web stats מסביב לעולם - טיול מתקדם ביוטה ואריזונה- ארצות הברית

טיול מתקדם ביוטה ואריזונה

קצת לפני

למי שכבר ביקר כמה פעמים באיזור והיה בכל המקומות שהם בגדר חובה (ברייס, ציון וכו) יוטה ואריזונה מציעות גם המון מסלולים נידחים ופחות מוכרים.

בספטמבר 2012 טיילנו כשלושה שבועות באיזור הזה.
כל הטיולים שעשינו היו טיולי יום (ללא לינת שטח)
הרכב שלקחנו היה ג'יפ - כדי שנוכל להסתדר גם בכבישי עפר
חלק מהמסלולים דורשים הכנה מוקדמת (הזמנת מקום או אישורים)
באחד המסלולים נדרש ציוד סנפלינג (הגלישה ממקומות נמוכים יחסית)
חלק מהמסלולים הינם בתוך מים - כדאי לצפות את תיאורי המסלולים על מנת שלא ייהרסו.
לפני הטיול הורדנו אפליקציה בשם neotreks שבה ניתן לסמן נקודת מוצא ופשוט להקליט את המסלול - הדבר הטוב פה הוא בכך שמעבר למזכרת נהדרת של המסלול שלך וסטטיסטיקות על המהירות והמרחק גם ניתן בעזרת האפליקציה לחזור לרכב בשלום (חשוב שאין סימון למסלולים) וגם בכל רגע נתון להבין כמה קמ עוד נשארו ללכת. כל פעם שחנינו שמנו דגל על איפה שאנחנו נמצאים (כלומר איפה שהרכב) ובדרך חזרה פשוט הגענו לדגל (ובדרך כלל פשוט חזרנו על הנקודות אותן סימנו בהליכה הלוך). מונע הרבה בירבורים ובעיקר מונע מצב של איבוד.

הרבה מהטיולים באיזור הם טיולים לתוך קניונים צרים, חובה לברר לפני את התנאים ולא להכנס לקניונים כאלה אם יש חשש לגשם, הקניונים צרים ומתמלאים מים במהירות רבה והופכים לסכנה ממשית.

המסלולים לא ממש מסומנים, וגם אלה שכן זה סימון של מגדלי אבנים שהייקרים אחרים שמים - לא תמיד נכון לעקוב אחריהם כי לפעמים אנשים טועים - חשוב לכל מסלול לקחת תיאור ולדעת מראש לאן ואיך הולכים.

למפת הטיול בגוגל מאפס עם כל הנקודות המוזכרות

הטיול עצמו

נחתנו בלאס וגאס ובעיקר הצטיידנו בדברים בעיר (רתמות, חבל ושאר הדברים לרפלינג) ונסענו לפארק ציון, מכיוון שכבר ביקרנו בפארק כמה פעמים המטרה הפעם היתה לעשות את מסלול הסאבווי שנמצא בקולוב (subway hike)
המסלול דורש פרמיט שאותו אפשר לבקש כשלושה חודשים מראש כאן (רק כ-50 מבקרים ביום מורשים - גודל קבוצה מקסימלי - 12 איש)
את המסלול ניתן לעשות כשהיציאה והחזרה מאותו המקום (left fork trailhead) ואז לא נדרש סנפלינג בכלל או להתחיל ב- wildcat trailhead ולסיים ב- left fork ואז נדרש סנפלינג וגם הסעה לתחילת המסלול. (אבל זה המסלול היפה יותר)
המסלול לא קל ודורש יכולת התמצאות בשטח, אורך המסלול כ-16 קמ והוא לוקח יום שלם.
המסלול דורש שחיה בתוך מים שבין קירות הקניונים - אתם תרטבו לגמרי לכן חשוב מאוד לשים את כל הציוד בדריי בג ולהתלבש בהתאם

לקריאה נוספת על מסלול הסאבווי
למפת מסלול הסאבווי

את המסלול התחלנו ב7:30 בבוקר לאחר שהזמנו הסעה בין 2 נקודות המסלול (חנינו ב-left fork ומשם רכב אסף אותנו ולקח אותנו לנקודת ההתחלה - wildcat) בשמונה בבוקר יצאנו לדרך, תחילת המסלול על שביל (וזה החלק האחרון שיהיה לכם ממש ברור לאן ללכת) משם מתחילים את הירידה על הסלעייה (הדרך מסומנת על ידי מגדלי אבנים קטנים - cairns) בהתחלה ההליכה היא על סלע לבן ובשלב מסויים מגיעים לסלעים אדומים ומדהימים -קחו כמה דקות גם להנות מהדרך (הדרך לסאבווי יפה, הדרך לצאת - ממש לא אז תהנו גם פה) לאחר מכן תתחילו ממש לרדת תוך כדי ירידה מבולדרים עד לתחתית הקניון, הירידה לא קשה במיוחד אבל דורשת קצת התגלשויות וישיבות על הבולדרים (בעיקר למי שנמוך) מפה מתחיל החלק הבאמת כיפי, בהתחלה תצטרכו לעבור חלקים בתוך המים - זה בסדר - עוד מעט תהיו רטובים לגמרי אז אין מה לשמור על רגליים יבשות פה. לאחר מכן מגיעים אל המכשול הראשון - בולדר ענקי שממנו כדאי לרדת עם חבל ורתמה לתוך בריכה קטנה שלמטה.

מפה אתם פשוט מתקדמים בתוך הקניון (בשחיה), המים די קרים אבל בהחלט אפשריים לטיול גם בלי wet suit (כמובן שכל הדברים בתיק נרטבים ולכן חשוב לשים הכל מראש בדריי בג) שוחים בתוך הקניון שמפעם לפעם יש יציאה ליבשה וקצת הליכה שם (ואז התיק המפוצץ מים כבד בטירוף - תרוקנו את המים) ומפעם לפעם יש מכשולים נוספים לעבור (מפלונים, ירידות בקירות הקניון לבריכות נמוכות יותר ועוד) המכשול הבא שדורש חבל ורתמה הם מפלי קיהול - מפלים לא גבוהים אבל לא מספיק נמוכים כדי לרדת בהם בלי שום ציוד, מצד ימין על הקיר (קצת רחוק מכם...צריך להעמד בזהירות על האבן שמעל המפל כדי להגיע) יש בולט שדרכו אפשר להעביר את החבל - יורדים ממש במפל - כיף.

ממשיכים בשחיה (המים כבר בגובה שלכם ויותר) , עוברים מתחת לאבן ענקית שתקועה מעליכם (כרגע יש שם גזע עץ ענק שמאוד מקשה את המעבר אבל מסתדרים) ובסוף מגיעים אל המכשול האחרון - הירידה לסאבווי עצמו - ניתן או להתחבר ולרדת בחבל במפל או שיטה יותר קלה - לעבור על גזע העץ לצד השני, משם ללכת פשוט לסלע הגדול שבו הירידה יחסית מתונה גם ושם יש 2 בולטים עם שרשרת ביניהם להתחברות.

ואז הגעתם לסאבווי - זהירות, הקרקע מחליקה מאוד. אחרי הסאבווי ממשיכים ללכת עם המים (הכי כיף להתגלש על המפלונים הקטנים - אתם במילא רטובים לגמרי ועוד יש לכם הרבה מעברים בנהר) בשלב מסויים הדרך לא ממש נוחה, בולדרים גדולים חוסמים כל מקום וצריך פשוט לטפס עליהם ושנראה שאין מעבר - לעבור לצד השני (שוב ושוב לחצות את המים שפה הם היו בספטמבר בערך בגובה ברכיים) ולנסות לעבור את הבולדרים שם - החלק הזה של הטיול בהחלט היה החלק הכי מייאש - גם לא ממש ידענו שאנחנו בדרך - זה ממש לא נראה מסלול הגיוני, גם עליות ויורידות מבולדרים כשאתה רטוב זה מאוד קשה וגם אתה דואג כל הזמן שתפספס את היציאה. אבל בשלב מסויים אחרי כמה מיילים טובים מגיעים לשלט שמראה על פניה ימינה לתחילת העליה חזרה ל - left fork איפה שהחנינו את הרכב בבוקר, גם העליה עצמה מאוד קשה, שוב לטפס את כל הגובה שבעצם ירדנו בהתחלה על בולדרים ומלא סלעים - אחרי 10 שעות הייקינג ושחיה זה ממש קשה.

מי שלא רוצה לרדת בחבלים יכול פשוט לעשות את המסלול מ- left fork הלון וחזור - הדבר היחיד הוא שהמסלול הזה ממש מבאס (כל הבולדרים והעליה...אבל לעשות את זה פעמיים פעם בירידה ופעם בעליה) - מה גם שלטעמי המסלול הרבה יותר יפה בדרך מוויילד קאט ולכן שווה אפילו לקחת מדריך איזה יום שישי (ככה אנחנו עשינו) שילמד אתכם טיפה איך לקשור ואיך לאבטח את עצמכם ולהשתמש בציוד - וזהו - הרגשנו אחרי 4 שעות הדרכה כזאת מספיק בטוחים ובמסלול לא היו שום בעיות.

בשעה 8 בערב הגענו אל הרכב (כמעט בחושך) את האפילקציה נאו טרקס גילינו כמה ימים אחרי וכמובן שהמצאות אפליקציה כזאת היתה מאוד עוזרת לנו במסלול הזה שהרבה מבזבוז הזמן בדרך לאוטו היו בעקבות חוסר הבטחון שלנו שאנחנו אכן בדרך הנכונה.

למחרת היינו נורא תפוסים לאחר הסאבווי הייק אז קצת נחנו, נסענו לעיירה קאנאב על מנת להשתתף בהגרלה לקבלת פרמיט להייק הוויב (אותו ניסינו לקבל גם בהגרלה המוקדמת פה - אבל לא הצלחנו) - על מנת להשתתף בהגרלה היומית (עשרה מקומות בלבד) יש להגיע ב8:30 למרכז המבקרים ולהרשם - בשעה 9 בדיוק יתנו לכל טופס מספר (שימו לב למלא טופס אחד בלבד לכל הקבוצה - הם בודקים ואנחנו ראינו כמה אנשים שגורשו בבושת פנים מההגרלה אחרי שמילאו כמה טפסים) ואז יוציאו את ערכת הבינגו ותחל ההגרלה - בפעמיים שהיינו היו כמעט 100 איש שהתחרו על עשרה מקומות בלבד...מאוד קשה לקבל פרמיט אבל המקום מדהים ביופיו ושווה לנסות (זכינו בפעם השניה שהיינו בהגרלה היומית). ההגרלה היומית נותנת פרמיט ליום המחרת ולא לאותו היום.

אחרי שלא זכינו נסענו לעשות מסלול מאוד קצר אבל יפה שנקרא Toadstolls - תחילת המסלול נמצאת על כביש 89 בדרך לפייג' - המסלול קצר ומגיעים לזקיפים מאוד יפים מאבן אדומה. (יש שלט על הכביש)

וביום אחרי זה נסענו על דרך העפר Skutumpah Road ועשינו מסלול קצר ב - willis creek slot canyon. זה מסלול קצר וקל לניווט (6 קמ) שעובר בין קירות הקניון. המסלול הזה ברור ואין סכוי לטעות בדרך. עוד שווה לשים לב בדרך על כביש העפר למקום שנקרא Bull Valley Gorge - לא ממש טיילנו שם אבל עצרנו והסתכלנו למטה לתוך הנקיק - מדהים וקצת מלחיץ.

למחרת הגענו לעיירה אסקלנטה בה נשארנו לארבעה ימים על מנת לטייל על כביש העפר Hole in the rock road כביש העפר הוא כביש של 50 מייל בערך שאת שבעת המייל האחרונים ניתן לעשות רק בנהיגת 4X4, כל שאר הדרך ניתן עם רכב פרטי רגיל אבל עדיף רכב גבוה קצת (high clearance vehicle) בכל כמה מייל יש יציאות לכבישי עפר משניים ובסופם תחילת מסלולים - אנחנו בחרנו כמה מסלולים באיזור וכל יום עשינו חלק מהם (כל המסלולים פה הם מסלולים לא טכניים שכל אחד יכול לעשות, עדיין נדרשת הכנה קטנה וקבלת פרטים על מנת למצוא את הדרך - אף אחד מהמסלולים אינו מסומן)