web stats מסביב לעולם - נורווגיה

טיול בנורווגיה , וקצת על קופנהגן

חזרנו מנורווגיה לפני מס' ימים וכל מה שיש לי לומר מסתכם במילה אחת: "וואווו" !!! איזו מדינה מדהימה עם אנשים מקסימים, נופים מושלמים והרבה, הרבה רוגע בנשמה. מי שמתכוון לנסוע, מוזהר בזאת שהמדינה יקרה מ-א-ו-ד והמחירים ברוב המקרים לא מצדיקים את התמורה. חוץ מזה, הנורווגים מקסימים ומאוד אדיבים, כל מי שפנינו אליו יצא מגדרו לעזור באנגלית מצויינת וברורה ביותר.

וטיול שהיה כך היה:
ארזנו מזוודות עם לא מעט בגדים ואפילו סוודרים שבדיעבד לא השתמשנו בהם ונחתנו ביום שני לפני שבועיים בקופנהגן. חוץ מהתור לביקורת דרכונים שהיה ארוך ואיטי, הכל עבר ממש מהר לשמחתנו הרבה, כי היינו צריכים להספיק להגיע לנמל שלא היה לנו מושג איפה הוא נמצא וכמה זמן ייקח לנו להגיע אליו. תפסנו מונית, נפנפנו שלום ל 200 קורונות והגענו לנמל ואפילו הקדמנו … בנמל עוגנת ספינת ענק DFDS SEAWAYS שבשעה 17:00 מפליגה כל ערב לאוסלו ומגיעה ב 9:00 בבוקר יום למחרת. לי היא הזכירה את הטיטניק – אבל זה יותר כמו ספינת האהבה עם מסעדות, מועדון לילה עם הופעות, פאב, בריכה, קולנוע ואפילו פעילויות לילדים. קישור למי שמעוניין בעוד פרטים. את הכרטיס הזמנו טלפונית מהארץ ובקושי נותרו כרטיסים. קיבלנו חדר זוגי, ללא חלון. מה אני אגיד לכם ? לישון באוניה זה לא תענוג כ"כ גדול … מרגישים רעידות קטנות תמידיות והמיטה זזה ולפעמים מרגישים כאילו האונייה נוטה על הצד ומיד נזכרים בגורלה המר של הטיטניק. אבל סוף טוב, הכל טוב – עגנו באוסלו. אוסלו היא עיר מקסימה ונינוחה. לא מרגישים בה את ההמולה של העיר הגדולה. במדרחוב במרכז העיר מתקיימות הופעות של אמני רחוב והאווירה מאוד נעימה. מומלץ לבקר בגן הפסלים של ויגלנד (VIGALANDSPARKEN), במקפצה הסקי האולימפית שמשם ניתן גם להשקיף על העיר. בעיר הסתובבנו עם פס 24 שעות שקנינו שתקף לחשמליות, רכבות ואוטובוסים (מחיר כרטיס 60 קורונות) – דבר שמאוד הקל עלינו ומאוד מומלץ. סה"כ שהינו באוסלו יומיים ושהינו במלון שנקרא FIRST HOTEL (במרכז העיר) והוא מאוד מומלץ, כי יש שם צוות מקסים, ארוחת בוקר עשירה (הטובה ביותר שאכלנו בכל הטיול) ולא פחות חשוב … אינטרנט חינם בלובי. עלות המלון לחדר זוגי ללילה 850 קורונות וזה יחסית סביר … מטרת הטיול עם כל הכבוד לאוסלו הייתה לטייל בנוף הפיורדים וכעבור יומיים מצאנו עצמנו בתחנת הרכבת ברציף 4 לברגן. נאמר לנו שחייבים להזמין מקומות מראש, לכן את הכרטיס הזמנו יום קודם בתחנה עצמה (1300 קורונות לזוג) למרות שהרכבת הייתה ריקה למדיי .. משך הנסיעה כ – 8 שעות שבמהלכן נשקף מהחלון נוף מדהים ועצתי לעמוד בפיתוי של לצלם, כי התמונות במילא לא ייצאו מי יודע מה טובות ובכלל באיזור הפיורדים מצפים לכם נופים הרבה יותר יפים. האתר של הרכבת. ברגן היא עיר מקסימה ומנומנמת. מאוד קומפקטית וקלה להתמצאות. לנו ב AMBASADOR HOTEL (בעלות של 750 קורונות ללילה) והייתה לנו בקבלה בחורה מקסימה בשם נטלי, שאיתה קשקשנו על כל דבר וקיבלנו המלצות חמות.

אוכל
כאן נחלנו אכזבה לא קטנה. קודם כל עליי לציין ששנינו לא אוהבים דגים ופירות ים למינהם, כך שכבר מראש פסלנו ½ מהתפריט בכל מקום שהיינו בו. אבל שנינו גרגרנים שאוהבים לאכול אוכל טוב והרבה וגילנו שהמחירים של האוכל במסעדות על גבול האי שפיות. כמה דוגמאות: חביתה בפונדק דרכים פשוט כ 80 ש"ח לאדם, סטייק 150 ג' (ביס וגמרנו) כ 120 ש"ח, ארוחה זוגית בבורגר קינג כ 100 ש"ח, קפה מגעיל ממכונה 20 ש"ח …. מעבר למחירים המפוצצים, לא תמיד התמורה שווה את הכסף. כמו הפעם שהזמנו מרק עגבניות, שטעמו דמה לרסק עגבניות משומר עם מים חמים .. בברגן המליצו לנו על מסעדה מונגולית, שאני ממש לא (!!!) ממליצה עליה שבה שילמנו 179 קורונות לאדם ( כ 120 ש"ח) שהיא בופה שבו יש כמה סוגי ירקות, 4 סוגי בשר (עוף, בקר, חזיר וטלה) והמון, המון תבלינים ורטבים. הרעיון הוא של בופה אכול כפי יכולתך והרכב לעצמך את המנה כפי שאתה אוהב. שמים את מה שרוצים על צלחת והטבחית מקפיצה הכל לפנייך. יש גם אורז ומרק עוף. אני ממש לא ממליצה על המסעדה, כי קודם כל זה לא כ"כ טעים ושנית קצת כרוב עם בצל, גזר ועוף – 120 ש"ח ? לצערנו, רק ביום האחרון בברגן מצאנו מסעדה איטלקית מעולה שאני ממליצה עליה בחום. אוכל מאוד טעים, מנות גדולות, מחירים בגדר זול – סביר (120 קורונות לזוג) ומאוד אותנטית … הבחור דובר רק נורווגית ואיטלקית, וכך עם הרבה תנועות ידיים ופה מילה בספרדית ושם מילה באנגלית הצלחנו להזמין ארוחת צהריים דשנה. באוסלו, אכלנו במסעדת טנדורי שהייתה פשוט מעולה. אני ידועה כממש לא חובבת אוכל הודי, אבל הוא חובב מושבע וכך בכל טיולנו המשותפים – תמיד אנחנו מוצאים את עצמנו מנסים את ההודיות המקומיות ומשווים אותן לדבר האמיתי שם בהודו הרחוקה … אני לא זוכרת מה הזמנו (איך אפשר בכלל לבטא את זה ? ) , אבל זה היה ממש טעים וכשניסנו את מזלנו בטנדורי של ברגן, התאכזבנו למדיי … בגדול הארוחות שלנו כללו הרבה נקניקים משובחים, קצת ירקות טריים, קצת סטייקים ושניצלים, פטה כבד טעיםםםם, המבורגרים, ציפס וסנדוויצים. בעיקר ז'אנק אז מה הפלא שעכשיו אני בדיאטה נמרצת ? אה והכי חשוב – הרבה, הרבה סוכריות ליקריש טעימות שהנורווגים מוכרים בכל פינה ומקום.

סוף, סוף הגענו למטרה האמיתית והמוצהרת של הטיול - הפיורדים. שכרנו רכב ביורופקאר (ההזמנה בוצעה מהארץ בתעריף שלנו, שאמור להיות זול יותר – האמת שלא בדקנו אם אכן כך היה הדבר). הזמנו רכב מקבוצת גולף ובפועל קיבלנו מרצדס שחורה מדהימה והרגשנו ממש בעננים. ב TOURIST INFORMATION של ברגן עזרו לנו להכין מסלול נסיעה והתחלנו לנסוע. החלק הכי מפחיד היה לצאת מברגן ולעלות לדרך המהירה, אבל ברגע שצלחה דרכנו השאר היה ממש קלי קלות. נסענו במשך 4 ימים בנופים קסומים של פיורדים, פסגות מושלגות (לצערנו רוב השלג כבר נמס), מפלים, בתים ציוריים והרבה, הרבה פרות וכבשים. זה היה כמו להיכנס לתוך הגלויות ולחוות את כל הנופים מפנים. החלק הכי מאכזב היה שהרבה פעמים ראינו בצידי הכבישים שלטי אזהרה של "זהירות, איילים בדרך" או "זהירות, במבי בדרך", אבל בפועל לא ראינו אותם בטבע. כל הזמן השוואתי את זה לטיול שלי אחרי הצבא לאוסטרליה שאז ראיתי כל הזמן קנגרו בטבע. לקראת סוף הנסיעה, ראינו רק פעם אחת להקת איילים על קרחון מאוד מרוחק. חלק מהכבישים מסתיימים בעליה למעבורת עם הרכב, אחרת אין אפשרות להמשיך הלאה. המחירים נעים בין 50 – 500 קורונות לנסיעה וזו עוד הוצאה שצריך לקחת בחשבון. הפיורדים שנסענו לאורכם הם הגדולים והתיירותים ביותר: The sognefjord & Hardangerfjord והנופים שלהם פשוט מהממים. מסלול הנסיעה שלנו כלל כבישים ארוכים, צרים ומפותלים ממש לאורך הפיורדים לפעמים במרחק נגיעה. עלינו עליות תלולות, נסענו במנהרות חשוכות (הארוכה מבינהן הייתה 25 ק"מ !!!), פניות חדות ובין כל זה כבשים חמודות שהסתובבו על הכביש שצריך להיזהר לא לדרוס … בלילות לנו בבקתות שמצאנו לאורך המסלול. כעקרון לא הזמנו באף מקום מראש, ואכן הרבה מאוד אתרים היו עמוסים ולא היו מקומות פנויים. כמו כן, היו גם לא מעט בקתות ברמות מאוד נמוכות עם מיטת קומותיים או עם צעדה ארוכה לשירותים ואנחנו לא הסכמנו להתפשר על זה. בסופו של דבר, לאחר לא מעט שיטוטים תמיד מצאנו מקום לישון והמחירים נעים בין 250 – 500 קורונות ללילה (לא כולל ארוחת בוקר).

קופנהגן
אחרי 4 ימים בפיורדים, שבנו לעוד לילה לברגן ולמחרת טסנו לקופנהגן, שמשם למעשה היינו אמורים לחזור לארץ. את הטיסה הזמנו במשרד נסיעות בברגן וזאת בגלל שלא רצינו לחזור ברכבת או באונייה מאוסלו לקופנהגן וזאת מכמה סיבות: הנסיעה מאוד מתישה, לא רצינו לעשות את אותה הדרך פעמיים וגם לפי החישוב שלנו ההפרשים הכספיים לא היו משמעותיים. מחירי כרטיסי הטיסה בתוך נורווגיה מאוד- מאוד יקרים ורק אחרי שהבחורה החביבה במשרד נסיעות בדקה מיליון אפשרויות וטריקים, מצאנו כרטיסי טיסה מברגן לאוסלו ומאוסלו לקופנהגן (2 טיסות נפרדות) שעלו לנו חצי מכרטיס טיסה ישיר מברגן לקופנהגן. אגב, אם התמזל מזלכם להיות מתחת לגיל 26 אזי המחירים ממש זולים, אבל לא לקשישים כמונו .. נחתנו בקופנהגן ובמרכז תיירים שם הפנו אותנו לבית מלון לא רחוק מתחנת הרכבת ושם התברר שבעל המלון הוא ישראלי (נו מה ?). קשקשנו קצת ועלינו לחדר להתאוורר ולנוח אחרי הטיסות המתישות. המקלחת שלהם מאוד הפתיעה אותנו … הדוש יוצא מהברז של הכיור שבו שוטפים פנים ומצחצחים שיניים … וככה מתקלחים ללא אמבטיה או מקלחון. בהתחלה היינו בטוחים שעשו עלינו קומבינה, אבל הסבירו לנו שבגלל שכל הבניינים במרכז קופנהגן נבנו לפני המאה הנוכחית ואף הקודמת זו הירושה שנותרה משיטת הבנייה ומצוקת המקום. את קופנהגן אהבנו הכי פחות בטיול. העיר גדולה, סוהנת ורועשת במיוחד בהשוואה לאוסלו השקטה והנעימה. חוץ מזה, נפלנו על יומיים לוהטים במיוחד והחום התיש אותנו לחלוטין. בלילה היה כ"כ חם עד שלא הצלחנו להירדם. בסוף ביקשנו מאוורר ואיכשהו הצלחנו להצטנן איתו מעט. בקופנהגן היינו בשיט בין התעלות בן שעה שבין השאר ניתן לראות ממנו את פסל בתולת הים, שהוא קטן במיוחד ומאכזב. הייתי מצפה שסמל העיר יהיה קצת יותר מרשים ובכלל בעיר פזורים כ"כ הרבה פסלים, שבשקט יכלו לקטוף את הסטטוס הנכסף .. היינו בטיבולי הגדול והעמוס בכל שעות היום ואף הצצנו בהופעה של הקרקס האוקראיני. היינו ברובע כריסטיאנה שהריח מאוד כמו אמסטרדם. ראיתי את שומרי המלכה וחוץ מזה, הסתובבנו במרכז העיר במדרחוב הגדול ביותר באירופה שיש בו מאות חנויות מכל סוג וסוג. המחירים בקופנהגן היו קצת יותר שפויים מאשר בנורווגיה, למרות שגם כאן היה יקר למדיי. אכלנו בבתי קפה שווים, מסעדה סינית ופיצריה מעולה. ואז כעבור 11 יום, מאושרים ומרוששים לחלוטין נחתנו בשלום בתל אביב. היה טיול מקסים וכייפי ונהננו ממנו כמעט מכל רגע ורגע. מזג האוויר בנורווגיה היה רוב הזמן מאוד נוח ומדיי יומיים-שלושה ירד גשם לפרקים קצרים יחסית. בקופנהגן היה חום אימים ואת כל מה שלא הצלחתי להשתזף כאן, השתזפתי ביומיים … הוא נשרף וממשיך להתקלף … כשחזרנו הוא בישל לנו ארוחת מלכים שלא הייתה מביישת אף מסעדת פאר בארץ או בנורווגיה וכך קצת פינקנו ופיצינו את עצמנו על האוכל הפחות מושקע שאכלנו בטיול. אח, נורווגיה – נורווגיה … אני ממליצה בחום ואם היה לנו עוד קצת זמן (וכסף..) אני מאמינה שהיינו ממשיכים עוד צפונה לנופים פראים וקסומים יותר. מה שבטוח - אנחנו עוד נתגעגע ואני מאוד מקווה שייצא לנו לחזור אליה בעתיד.