web stats מסביב לעולם - טיפים ללפלנד

לפלנד

יצאנו בתחילת פברואר כמו בכל שנה לעשות ספורט חורף בלפלנד.היות ואין טיסה ישירה מישראל נאלצנו לטוס דרך בודפסט.לאחר טיסה של כ-7 שעות הגענו להלסינקי בשעות אחר הצהרים מנמל התעופה של הלסינקי לקחנו אוטובוס לתחנת הרכבת המרכזית. שם סידרנו את כרטיס הרכבות לרובניימי. לאחר הסידורים הלכנו למלון הקבוע שלנו שנימצא לא רחוק מתחנת הרכבת. ההליכה הייתה קצת קשה למרות המרחק הקצר בגלל הרחובות המושלגים. למחרת עלינו לרכבת לילה שלקחה אותנו לרובניימי מרחק של 900 ק"מ מהלסינקי לאחר נסיעת לילה של כ-13 שעות הגענו לרובניימי לקחנו מונית ונסענו למלון. לאחר סידורים פורמליים במלון יצאנו לקור המקפיא של לפלנד וכרגיל שמנו פעמינו למשרד התיירות המקומית

ומה יש לעשות בלפלנד
למעשה רב תיירות החורף לרובניימי זה לרכב על הסנומובייל(אופנוע שלג)הנסיעה היא עם מדריך ביערות ועל האגמים הקפואים כאשר הטמפרטורה יכולה לצנוח ל-30 מינוס ויותר בדרך כלל הנסיעות הם משולבות עם דייג על אגם קפוא או ביקור בחוות כלבים איילים. נוסף לזה ומי שכבר מגיע לשם חייב לקפוץ לכפר של סנטה קלאוס.יחד עם כל זה ברובניימי יש מוזיאון שמראה את חיי הלאפים בכל צפון ארופה כולל רוסיה וקנדה אפשר עוד לראות במוזיאון גאולוגיה , בוטניקה , זאולוגיה,גאוגרפיה תערוכות מתחלפות ותיעוד הקמת רובניימי כעיר בירה של לפלנד הפינית האוניברסיטה של רובניימי עוסקת בחקר האקלים הארקטי כולל תופעות הזוהר הצפוני האוכלוסיה הלאפית הכפרית הולכת ונתכדת מכיוון שהיא עוברת תהליך אורבניציה הצעירים שלומדים במוסדות להשכלה גבוהה לא חוזרים לכפרים המבוגרים עוברים לערים וזה כדי לקבל סיעוד יש לציין שהמיעוט הלאפי מקבל את כל זכויות האזרח כמו כל פיני אחד התופעות היפות בלפלנד זה הזהר הצפוני. צריך הרבה מזל לראות את תופעת הטבע המרשימה הזאת כאשר בלילה לפתע מתגלה האור הצפוני כאשר כל פעם עם צבע שונה אנשים שעוקבים ביתר דקדקנות בתופעה מוזרה זאת טוענים כי חיות השדה והעופות למינהם מגיבים לפי צבע הזוהר החורף הקשה בלפלנד לא מפריע לנהל אורח חיים רגיל ברובניימי שהיא בירת לפלנד יש חיי מסחר רגילים במקום יש את כל הבלויים שמו בכל מקום בעולם בין רובניימי לכפר של סנטה קלאוס יש איזור מסחרי ענק שאפשר למצוא בו כל מה שאדם חפץ

ברנואה שבלפלנד הנימצאת כ-70 ק"מ מזרחית לרובניימי יש גן חיות מיוחד במינו שכולל את כל בעלי חיים הנמצאים מצפון לחוג הקוטב הצפוני

בעיר קיימי הנמצאת בצפון מפרץ בוטניה בונים כל שנה מבצר מקרח שכל שנה יש בו תוכן אחר אחד הדברים המושכים שם זה המלון אנשים מוכנים לשלם כסף רב רק כדי לזכות בלילה של שינה על מיטת קרח מהנמל של קיימי יוצאת אניה שוברת קרח ומפליגה לאמצע המפרץ בין שבדיה לפינלנד. שטה במקום הלוך ושוב ועל ידי כך שוברת את הקרח ויוצרת בריכה האנשים הרוצים להתרחץ במי הים מקבלים בגדים טרמיים ונכנסים למים שאר הנוסעים הולכים ומטיילים על הים הקפוא

נשלח ע"י משה גורן, ישראל

לפלנד בחורף

בקרתי בלפלנד בסוף מרץ עד אמצע אפריל 2004 - רוב הזמן הייתי בעיר רובנימי שם התארחתי אצל משפחה אבל בעיר יש כמה מלונות החל מ50 וקצת יורו ללילה במוטל פשוט ועד...אני משערת אין סוף.

ברובנימי עצמה בקרתי בארקטיקום -מוזיאון שמתאר את חיי תושבי האיזור במשך השנים , המון מיצגים ענקיים וגם סרט על הזוהר הצפוני. את היום שביקרתי בארקטיקום התחלתי בכפר של סנטה קלאוס - הכפר נמצא כשמונה ק"מ מהעיר - אוטובוס מספר 8 מגיע למקום.
הכפר הוא האמת די טפשי - מלא מלא חנויות של כריסטמס וכל מיני מזכרות - אחרי איזה שעתים די נגמר מה לעשות שם, ישנו סניף הדואר המרכזי של סנטה קלאוס שם יש אפשרות לשלוח גלויות לאנשים - יש 2 תיבות אחת מתרוקנת כל יום והשניה רק לקראת כריסטמס כך שהגלויה תגיע ליעדה בדיוק בזמן - על הגלויה שתשלחו אגב תהיה חותמת דואר של סנטה קלאוס בחוג הקוטב הצפוני - חביב.

ליד הכפר ישנו גם פארק סנטה קלאוס אך הוא היה סגור ביום שבאנו כך שאני לא ממש יודעת כמה זה שווה - הוא בעיקר לונה פארק קטן עם כמה מתקנים.
סנטה קלאוס מגיח בשעה קבועה לבנין הראשי שם ומדבר עם הילדים (וגם עם המבוגרים) שימו לב שאסור לצלם כי הם מוכרים לך אחר כך את תמונתך עם סנטה ב17 יורו אבל בוידאו לא ממש היה אכפת להם שצילמנו.
ליד הכפר ישנו גם השלט הרשמי של חוג הקוטב הצפוני.

יום אחרי הביקור בכפרו של סנטה קלאוס נרשמנו לספארי של מזחלות כלבים ואיילים - יש ברובנימי המון חברות שמציעות טיולים כאלה - אנחנו פשוט הסתובבנו במרכז הקטן ונכנסנו לכל חברה וראינו מה הם מציעים ובחרנו מה שהכי התאים לנו - המחירים של הפעילויות האלה לא זולים בכלל ...
אפשר גם לברר כמה נרשמו לאותו טיול - ככה יצא שהיינו היחידות באותו יום וזה היה נהדר -טיול פרטי.

ביום הספארי החברה באו לקחת אותנו מהבית, אין צורך להערך מבחינת בגדים יותר מדי כי החברה מביאה אותך לבקתה גדולה ונותנת לך לבוש וציוד לספארי - את הציוד שלך אתה משאיר שם. יצאנו לדרך עם שעה וחצי נסיעה במזחלת כלבים - יש נהג שעומד מאחורי על שני מגלשיים ונוסע שיושב מקדימה על המזחלת, הנהג צריך להטות את הגוף על פי הפניות של הכלבים וכמו כן יש לשים לב לתת ברקס (כלומר לשים את הרגל על ברזל שנכנס לשלג ומאט את הכלבים) בזמן ירידות בעיקר כדי שהכלבים לא יכנסו אחד בשני ובסופו של עניין המזחלת תכנס בכל הכלבים
הנסיעה היא די מהירה וזה כיף נורא - לא קשה או מפחיד כך שכמעט כל אחד יכול לעשות את זה.

לאחר שעה וחצי הגענו לחוות איילים שם עברנו מן טקס משונה ליד מדורה- סתם איזה משהו לתיירים ואחרי הטקס יצאנו לסבוב של חצי שעה במזחלות איילים - המזחלות האלה די איטיות והאמת די משעממות גם - בעיקר יהנו מזה ילדים, פשוט שוכבים על מזחלת מכוסים בעיור של איזה חיה וזזים לאט לאט ונוף היערות המושלגים מסביב.
לאחר הסיור הוחזרנו הביתה.

יום נוסף העברנו בעיר קמי - בה נמצאות 2 אטרקציות עיקריות:
שוברת הקרח SAMPO- כדאי להרשם מראש דרך אתר האינטרנט (עוד מהארץ לפני הטיול) ההגעה לעיר קמי היא ברכבת - 30 יורו לכרטיס הלוך חזור - יש רכבת שיוצאת ב9 וחצי מרובנימי (מגיעה ב11 בבוקר לקמי) מתחנת הרכבת בקמי צריך לקחת מונית (די יקרה) לשוברת הקרח.

החוויה היקרה הזו (173 יורו) ממש מדהימה - עומדים על סיפון שוברת הקרח ורואים איך הקרח נסדק ונשבר ומים מתחילים לצאת מהסדקים - ממש יפה. על שוברת הקרח יש ארוחת צהריים (מרק סלמון או תבשיל ריינדיר) ואחרי ארוחת הצהריים הצוות מלביש אותך בחליפה גדולה וכתומה שמכסה ממש את כל הגוף מלבד הפנים ולא ממש מאפשרת תנועה ודרך סולם יורדים אל הים הקפוא ובאמצע יש מן בריכה ששברנו קודם - הצוות זורק אותך למים עם החליפה וצפים על המים שהרגע היו תחת הקרח - חוויה מאוד מרגיעה וכיפית. ברגע שתרצו לצאת ימשכו אתכם החוצה.

אחרי שוברת הקרח נסענו חזרה לאיזור המרכז ולא רחוק מתחנת הרכבת יש את ארמון הקרח - המון חדרים עם תצוגות שונות של קרח - החל מפסלים של חיות ועד חדר מלון שלם או בר שלם שהכל שם מקרח - המקום מדהים.

יש גם אפשרות לקחת ספארי של סנומוביל אבל אנחנו ויתרנו על זה - להרבה אנשים שם יש סנומוביל ויצא לנו לסוע קצת עם המשפחה וזה סיפק אותנו.... אבל גם כאן - פשוט לעבור בין החברות ולראות מה הכי מתאים לכם - שוב המחיר יהיה יקר.

מרובנימי נסענו לכמה ימים צפונה לעיר אינארי - בתחילת אפריל יש את פסטיבל איילי הצפון השנתי - כל מיני מרוצים וקשקושים בשילוב איילי צפון - האמת שכפסטיבל זה היה די מאכזב אבל העיר אינארי הקטנה מענינת - יש שם בערך 2 מלונות שנהיו מלאים לפסטיבל לכן ישנו בקמפסייט שיש בו גם בקתות קטנות והוא נמצא על האגם הקפוא כ 2 ק"מ מהעיר.

בעיר עצמה יש את סידה - מוזיאון של בני שבט הסאמי - במוזיאון יש סרט על הזוהר הצפוני והמון תמונות וסרטי וידאו קצרים על חייהם של בני הסאמי שבאיזור.

כדאי גם לבקר בכנסיה של הסאמים - כולה מעץ - ובפנים תמונות של כל מיני אירועים דתיים מלווים באיילי צפון (למשל לידת ישו עם אייל צפון רוכן מעליו בהתרגשות כמו הורה טרי).

זוהר צפוני - בלילות קרים ובהירים (ללא עננים שמפריעים) ניתן לראות את הזוהר הצפוני - אני ראיתי באינארי זוהר צפוני שהיה מדהים ונמשך איזה שעה וחצי.

השעות שבדרך כלל זה מופיע הן בין 22:00 ל02:00 בלילה - שווה לחכות ולעקוב כי זה מדהים.

בקשר לקור - ממש לא לתת לזה לבטל טיול - הקור שם רק נשמע קר - זה אומנם מינוסים ואפילו -18 בוקר אחד אבל זה קור שעומד אין כמעט רוח וברגע שלובשים משהו זה לא נכנס לגוף - היו ימים שלבשתי טי שרט ורק מעיל מעל - ממש לא קר כמו שחושבים ואין ממש צורך לקנות ציוד יקר וביגוד תרמי.