web stats יומן מסע ברומניה - מסביב לעולם

יומן מסע ברומניה

יצאנו שני זוגות בני 60+ לטיול של 15 יום ברומניה. בחלקו טיול שורשים וחלקו טיול נופים. נעזרנו בהמלצות מצוינות מאתרים שונים כמו "למטייל" ו- Around the world

הרהורים
טיול לרומניה הוא כמו ביקור במאה הקודמת.
ערים עתיקות וכפרים חקלאיים שהזמן עצר בהם מלכת.
שדות שחורשים בהם עדיין בעזרת שור וחמור וקציר שנעשה בחרמש ומגל.
כנסיות מבוצרות ומצודה אחת של ערפד מיתולוגי.
יערות צפופים ונופים מושלגים – כל אלה, יוצרים ברומניה חווית טיול אחרת, מרתקת ורבגונית.

טיפים כלליים לטיול ברומניה

יום 1 - יום חמישי 02/06/2011
קורטה דה אגראש - Curtea De Arges
הרי הפאגאראש - fagaras-mountains
אגם ווידרארו - Lacul Vidraru
בראשוב - Brasov

נחתנו בשדה התעופה - Henri Coanda Otopeni בשעה 3:30 לפנות בוקר. לאחר שאספנו את הרכב שהוזמן מראש, דאצ'יה לוגן סטיישן דיזל, יצאנו לדרך.
הגענו לעיירה קורטה דה אגראש - Curtea De Arges יעדנו הראשון, מוקדם בבוקר.
כנסיית Domnească הייתה עדיין סגורה כיוון שהגענו בשעה 8:30 בעוד התפילה מתחילה בשעה 10:30. לא רצינו לחכות סתם לכן המשכנו למנ זר. המנזר ב- Curtea De Arges מרשים ביותר.
זהו מנזר מהמאה ה-6 הדומה לטאג' מהאל. למקום נקשרה אגדת מנולה: האגדה מספרת על השליט שרצה לבנות כנסייה יפה. הוא נתן לבנאי מנולה את העבודה. כל יום היה מנולה בונה ובלילה היה המבנה קורס. לילה אחד חלם השליט שהפתרון לבעיה הוא לשים את אשתו באחד העמודים. בבוקר המחרת כשאשתו הגישה לו את ארוחת הבוקר קיים את מה שחלם. ואכן מאותו יום, לא קרס יותר המבנה והמלאכה הושלמה. כשהסתיימה המלאכה, ראה השליט כמה יפה המנזר וכדי שמנולה לא יבנה מבנה נוסף שאולי ייחשב יפה יותר, לקח לו את הסולם שהגיע לגג. מנולה שנשאר למעלה בנה מעין מטוס אך כשניסה לעוף איתו למטה נפל אל מותו. במקום בו נפל נובע מעיין. אגדה יפה ומבנה יוצא דופן גם חיצונית וגם פנימית. לא להחמיץ כניסה למקום.
ביום שהגענו למקום היה יום חג והמנזר החל להתמלא מבקרים ומתפללים לבושי חג.

משם המשכנו בכביש C7 החוצה את הרי הפאגאראש - fagaras-mountains בדרך נופית מהממת.
(http://www.romanianmonasteries.org/romania/fagaras-mountains) הכביש היה משובש והגשרים מוזנחים ומקצתם שבורים. הגענו אל תחנת החשמל הגדולה והסכר באגם ווידרארו - Lacul Vidraru. לנוסעים מ-Curtea De Arges צפונה זהו האגם הראשון . עצרנו ליד הסכר. הבטנו משני צידיו כי המראות אינם דומים. מצד אחד האגם ומצד שני אמור לזרום הנחל. אבל הנחל יבש לא היו מים. בכלל.

בהמשך נמצאת הדרך עם הפיתולים אבל הכביש היה סגור. ניסינו להמשיך עוד קצת הלאה אבל היה משובש ובלתי עביר.
מסקנה: אם הכביש סגור חבל לבזבז זמן לא כדאי להגיע לכאן בכלל.
מכיוון שהכביש היה סגור נאלצנו לחזור חלק מהדרך. נסענו לכיוון פרדיאל - Fredial לחפש לינה ל- 4 לילות. מצאנו פנסיון נחמד בפרברי פרדיאל, פנסיון Atena.
80 לאו לינה ללא ארוחת בוקר. הפנסיון היה משופץ ונקי והיו בו מטבח וחדר אוכל. קנינו מצרכים בסופר מרקט והכנו בעצמנו ארוחת בוקר. למעוניינים ניתן לאכול במסעדה שבמלון ממול.

אחר הצהריים יצאנו לבראשוב - Brasov (בראסו בהונגרית). זוהי אחת מן הערים המתויירות ביותר ברומניה. העיירה נוסדה בימי הביניים כמושבת סוחרים גרמנית בשם קרונשטאט- Kronstadt.
מיקומה האסטרטגי בנקודת מפגש של שלוש הנסיכויות, הפך אותה למרכז מסחרי חשוב בתקופת ימי הביניים. הסקסונים בנו בה כנסיות ובתים שהיו מוגנים בחומה איתנה ששרדה עד היום. הרומנים התגוררו בסהאי - Seheii מחוץ לחומות, בצד דרום מערב. כיום בראשוב היא העיר השישית בגודלה ברומניה, ובה מפעלים לטרקטורים, למשאיות ולסבון, אשר תורמים יותר לכלכל תה מאשר המסחר. מבני בטון רבים הוקמו בה, כדי לאכלס את הפועלים. למרבה המזל השיכונים רחוקים מהמרכז ולא פוגמים בחזותה של העיר.

סיירנו סיור רגלי בעיר ראינו את הכנסייה השחורה, שנבנתה בשנים 1383-1477, בסגנון גותי. שמה המקורי היה "סנטה מריה", אך בעקבות השריפה בשנת 1689, שונה שמה בשל מראה המפוחם. הדבר היחידי שנותר מ"סנטה מריה" הוא אגן התפילה משנת 1472. את ציפוי השיש שציפה אותה בזזו התושבים. גובהה 22 מטרים, ובראשה מגדל עם פעמון במשקל שישה טונות. הפסלים בגומחה שבמבנה החיצוני הם העתקים, כיוון שהמקוריים נמצאים בתוך המבנה בחלק האחורי של הכנסייה, לצד 108 שטיחים טורקיים תלויים מהמאות 16 - 18, שהוענקו לכנסייה על ידי סוחרים שסחרו עם טורקיה, כהודיה לאלוהים ששבו מהמסעות המסוכנים בשלום. בנוסף, יש בה פסלים, ציורים וחלונות וויטראז' מרשימים, המתארים את משה ולוחות הברית. בשנת 1839 נבנה בה עוגב גדול ובו 4,000 צינורות, המשרת את הכנסייה. בחזית הכנסייה ניצב פסלו של יוהנוס אונטריוס - Johannes Honterus, תיאולוג גרמני שחי בשנים 1498 - 1549, והביא רוח אחרת לרומניה. הוא הכניס את מכונת הדפוס הראשונה לרומניה, ובהמשך הקים ספריה.

טיילנו בכיכר המרכזית פיאצה ספאטולוי - Sfatului Piata – שהיא הכיכר המרכזית המרשימה של העיר. סביב הכיכר ולאורך המדרחוב מבנים מרשימים עם חזיתות בסגנון הבארוק, שבחלקם בתי קפה ומסעדות מזמינות, וכן מרכז מידע לתייר. לפני כשמונה שנים שופצה הכיכר, ונמצאו בה שרידים מהתקופה הרומית, מלפני כאלפיים שנה.
כשטיילנו בערב הייתה במקום במה והופיעו תזמורות ומקהלות של צעירים.

מכיוון שהחשיך והחל לרדת גשם מיהרנו לרכב ובדרך ראינו מרחוק את רחוב Sforii שהוא אחד הרחובות הצרים ביותר בכל אירופה, אורכו 83 מטרים ורוחבו 1.32 מטר בלבד, והוא משקף את סגנון הבניה שהיה נהוג בבראשוב בימי הביניים. ואת שער סהאי – Seheii. השער נבנה בשנת 1828, בסגנון ניאו-קלאסי. חזרנו ללינה בפרדיאל